آمازون استارت آپ بدون راننده Zoox را خریداری می کند ، به استناد به مهارت سوار شدن در ماشین اشاره می کند

ماه گذشته هنگامی که خبر آمازون دات کام آمریكا به خرید Zoox Inc علاقه مند شد ، ناظران تصور كردند كه این غول تجارت الكترونیكی به دنبال اتومات كردن ناوگان تحویل خود است. به هر حال ، آمازون قبلاً در یک سازنده کامیون برقی سرمایه گذاری کرده و خریدار عمده همه چیز ، از هواپیما گرفته تا وسایل نقلیه دیزلی است.

اما در بیانیه روز جمعه آمازون با تأیید دستیابی به استارت آپ خودروی مستقل ، آمریكا از Zoox بخاطر جاه طلبی های خوشامدگویی خود حمایت كرد. سوار تگرگ شوید؟ آمازون؟

“شما می گویید ، آیا این منطقی است؟” مایک رمزی ، معاون رئیس جمهور گارتنر که صنعت خودرو را ردیابی می کند ، گفت. “خوب ، آیا منطقی است که شرکت تحویل بسته فیلم های پخش جریانی را به من بفروشد؟”

این شرکت می گوید: Zoox یک سرمایه گذاری شرکتی است نه خریدی که باید در یکی از مشاغل موجود آمازون انجام شود. آیچا ایوانز ، مدیر اجرایی Zoox و جسی لوینسون ، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری ، به عنوان یک تجارت مستقل به هدایت این شرکت ادامه خواهند داد.

جف ویلک ، رئیس تجارت جهانی خرده فروشی آمازون ، گفت: “Zoox در تلاش است تا یک تجربه مستقل سوارکاری در کلاس جهانی را تصور ، اختراع و طراحی کند.” “ما هیجان زده هستیم که به تیم مستعد Zoox کمک می کنیم تا چشم انداز خود را در سال های آینده به واقعیت تبدیل کنند.”

تیم توسعه شرکت آمازون به تازگی به بنکداران گفته است که می خواهند هر استارت آپ اتومبیل مستقل و علاقه مند به فروش را بررسی کنند ، به گفته یک فرد آشنا با این وضعیت ، که برای بحث در مورد یک موضوع خصوصی خواست نامش فاش نشود.

سهام آمازون صبح جمعه در نیویورک کمی تغییر کرد ، در حالی که Uber Technologies Inc. کمتر از سه درصد سقوط کرد – مطابق با بازار کلی.

شرایط معامله ، آخرین نشانه از تکامل آمازون از کتابفروشی آنلاین به مجتمع گسترده ، در روز جمعه اعلام نشده است. اما اطلاعات قبلاً گزارش داده بود كه آمازون بیش از یك میلیارد دلار آمریكا پرداخت خواهد كرد

وسایل نقلیه خودمختار سالها مورد هدف خودروسازان ، غول های دره سیلیکون و سرمایه گذاران سرمایه های خطرپذیر بوده است. اما موانع فنی و نظارتی باعث شده است رانندگی با اتومبیل ها و کامیون های خودران در جاده شعار طولانی تری از آنچه بوسترها انتظار داشتند ، باشد.

Zoox در سال 2014 تاسیس شد ، از جاه طلبی و حمایت مالی بزرگتر بود. هدف این کار نه تنها ساخت سخت افزار و نرم افزارهایی با قابلیت خلبانی اتومبیل ها ، بلکه طراحی خود تاکسی های مستقل بود.

استارتاپ مستقر در فاستر سیتی ، کالیفرنیا ، می خواست تا امسال یک وسیله نقلیه کاملا بدون راننده بسازد. با این حال ، پس از یک دوره بودجه 2018 که ارزش Zoox 3.2 میلیارد دلار ارزش داشت ، هیئت مدیره به برکناری تیم کنتلی-کلی به عنوان مدیر عامل رای داد. وی از این اقدام انتقاد كرد و گفت كه مدیران “برای هزینه كمی در ازای پیشرفت عمیق بهینه سازی می كنند.”

این شرکت سال گذشته اعلام کرد که به دنبال سرمایه گذاران و شرکای استراتژیک بالقوه خود است ، وضعیتی که با ایجاد اختلال در همه گیر ویروس کرونا ، فوری تر شده و منجر به اخراج هایی شد که Zoox به عنوان موقتی توصیف کرد.

در بیانیه خود ، آمازون برجسته “وسیله نقلیه زمینی” Zoox است که “تمرکز بر مشتری سوار شدن.”

رمزی ، تحلیلگر گارتنر ، گفت: Zoox با وجود چالش های خود ، یکی از معدود شرکت های مستقلی بود که روی فناوری معتبر خودروهای مستقل کار می کرد. وی گفت: “آمازون به طور ناگهانی نزدیك به خودروساز بودن است.”

رمزی افزود ، این شرکت می تواند خدمات آینده سوارکاری را در برنامه عضویت نخست خود ادغام کند. و علی رغم ادعای آمازون مبنی بر علاقه آن به Zoox به دلیل جاه طلبی هایش در ریل سواری – که در حال حاضر بازار شدیداً رقابت شده ای است – رمزی گفت که آمازون احتمالاً استفاده از فناوری مستقل در خودروهای تحویل را در نظر خواهد گرفت.

بزرگ شدن در فناوری بدون راننده نشان دهنده گسترش منافع گسترده آمازون در حمل و نقل و تدارکات است. این شرکت که قبلاً به شرکای تحویل مانند United Parcel Service Inc. و FedEx Corp برای انتقال بسته ها از انبارهای خود به مشتریان متکی بود ، در چند سال گذشته سرمایه گذاری زیادی در ظرفیت خود برای جابجایی کالا ، خرید هواپیما ، وانت و تریلرهای طولانی

بارگذاری…

بارگذاری…بارگذاری…بارگذاری…بارگذاری…بارگذاری…

آمازون مستقر در سیاتل همچنین در هواپیماهای بدون سرنشین تحویل سرمایه گذاری کرده است – هرچند هدف جف بزوس را که هدف آن بسته های پرواز به مشتریان تا سال 2018 است ، و همچنین ربات های خزنده پیاده رو و گاری های خودمختار برآورده نکرد.

سال گذشته ، آمازون همراه با شرکت سرمایه گذاری دره سیلیکون Sequoia Capital در Aurora Innovation Inc سرمایه گذاری کرد ، یک استارت آپ خودران با هدایت روسای سابق پروژه اتومبیل بدون راننده گوگل و تیم خلبان اتوماتیک تسلا Inc. این شرکت همچنین از Rivian Automotive Inc. ، سازنده وانت الكتریكی و SUV پشتیبانی كرده و به عنوان بزرگترین خریدار خود ظاهر شد و متعهد شد 100000 ون تحویل طراحی شده با مشاركت آمازون خریداری كند.