“بردن مردم به مریخ آسان نیست”: پرتاب ناموفق اسپیس ایکس چه معنایی برای اکتشافات اعماق فضا دارد؟

آیا پرتاب شکست خورده استارشیپ اسپیس ایکس نشان دهنده یک برنامه مشکل ساز بود یا این فقط گام دیگری در کاوش در اعماق فضا بود؟ با وجود نتیجه، کارشناسان می گویند پرتاب یک نقطه عطف بود.

اسپیس ایکس قصد داشت موشک استارشیپ را به طول 120 متر به دور جهان از نوک جنوبی تگزاس بفرستد، اما چهار دقیقه پس از پرتاب به اقیانوس آرام سقوط کرد. نه مردم و نه ماهواره حمل می کرد.

فضاپیمای Starship و موشک Super Heavy اسپیس ایکس – که در مجموع به آنها Starship گفته می شود – برای حمل خدمه و محموله به مدار زمین، ماه، مریخ و فراتر از آن طراحی شده است.

کارشناسان به ستاره گفتند، اما پرتاب این موشک یک گام بزرگ رو به جلو در معنای وسیع تر است و بررسی داده های پرواز ارزشمند خواهد بود.

پل دلانی، پروفسور بازنشسته دانشکده علوم دانشگاه یورک، گفت که مرحله اول (Super Heavy) به طور کلی عملکرد بسیار خوبی داشت و نکات مثبت زیادی وجود دارد.

این واقعیت که قدرتمندترین موشکی که تا به حال ساخته شده نزدیک به 40 کیلومتر رسیده است، خبر بسیار خوبی است. به نظر می رسد موتورهای موشکی جدید با استفاده از سوخت جدید (متانول) به خوبی کار کرده اند. کل مجموعه موشک از حداکثر فشار آیرودینامیکی جان سالم به در برد، بنابراین اسپیس ایکس داده های زیادی برای طراحی سخت افزار و پرواز بعدی خواهد داشت.

ساخت و به کار انداختن قوی‌ترین موشکی که به فضانوردان اجازه می‌دهد از مدار ماه به سطح ماه برسند و به طور بالقوه مردم را به مریخ ببرند، آسان نیست.

دیلینی گفت که پرتاب ناموفق روز پنجشنبه یک گام بزرگ رو به جلو برای ایمن کردن سیستم ها بود که تاکید کرد درس های ارزشمند مبتنی بر تجزیه و تحلیل داده ها برای مهندسان مفید خواهد بود.

دیلینی با اشاره به اینکه حتی ناسا تاکید کرده است که پروازهای آزمایشی برای این فرآیند ضروری است، گفت: «اسپیس ایکس پنهان نکرد که آنها انتظار داشتند این پرواز با موفقیت انجام نشود.

«فلسفه توسعه موشکی آنها از ابتدا این بود که چیزها را به سرعت بسازند، آنها را آزمایش کنند و از شکست های بعدی درس بگیرند. این فرآیند منجر به فالکون 9 شد که در یک دهه حدود 200 پرواز با تنها 2 شکست داشته است.

لارنس فاریا، هماهنگ کننده رصدخانه دانشگاه کوئینز، که به نظر می رسد روند کلی این شرکت باشد، گفت: «به نظر می رسد اسپیس ایکس در حال حاضر این پرتاب را یک شکست موفق ارزیابی می کند.

فاریا گفت: «در حالی که یکی از اهداف اصلی این برنامه در نهایت کار به سمت مأموریت‌های سرنشین دار به مریخ است، توانایی Starship در ارسال محموله‌های بسیار بزرگ به فضا نیز برای اخترفیزیک‌دانان هیجان‌انگیز است.

دیلینی گفت: «اگر می‌خواهیم زیستگاه‌های فضایی در هر جایی داشته باشیم، به موشک‌های بزرگی مانند استارشیپ نیاز داریم.

اگر یک فرد عادی بخواهد بلیط یک هتل فضایی یا یک سفر آخر هفته به ماه بخرد، Starship و جانشینان آن باید قابل استفاده مجدد و قابل اعتماد باشند تا هزینه ها را کاهش دهند. 60 سال پیش، سخت افزار فضایی کمی وجود داشت و زندگی ما روی زمین چندان به ماهواره ها متکی نبود. این همه تغییر کرده است و به تکامل خود ادامه خواهد داد.”

او گفت: “بشریت اکنون به صنایع و فناوری های مبتنی بر فضا متکی است و به زودی مردم در فضا زندگی خواهند کرد.”

به گفته اسپیس ایکس، علیرغم انفجار، موشک با موفقیت از سکوی پرتاب مداری بلند شد و 39 کیلومتر بر فراز خلیج مکزیک صعود کرد که بالاترین سطح از هر استارشیپی تا به امروز است.

اسپیس‌ایکس بعداً گفت که موتورهای متعدد روی تقویت‌کننده 33 موتوره هنگام صعود موشک شلیک نمی‌کردند و باعث شد ارتفاع را از دست داده و شروع به سقوط کند.

بیل نلسون رئیس ناسا دارد تایید شده است آزمایش اسپیس ایکس در توییتر

“هر دستاورد بزرگ در طول تاریخ مستلزم سطحی از ریسک محاسبه شده است، زیرا ریسک بزرگ پاداش بزرگی را به همراه دارد. مشتاقانه منتظر همه چیزهایی که SpaceX می آموزد، برای آزمایش پرواز بعدی – و فراتر از آن،” او گفت.

در بیانیه اسپیس ایکس پس از آزمایش پرواز آمده است: «سفینه فضایی به ما نمایش خوبی داد.

ایلان ماسک، مالک اسپیس ایکس در توییتی گفت که تیم دانشمندان «برای پرتاب آزمایشی بعدی در چند ماه آینده چیزهای زیادی یاد گرفته اند».

این شرکت در توییتر نوشت: «تست امروز به ما کمک می‌کند تا قابلیت اطمینان Starship را بهبود بخشیم زیرا SpaceX به دنبال چند سیاره‌ای کردن حیات است.

با فایل های آسوشیتدپرس

به مکالمه بپیوندید

گفتگوها نظرات خوانندگان ما است و مشمول این است کد رفتار. ستاره این نظرات را تایید نمی کند.