چگونه فرودگاه ها می توانند به جلوگیری از گسترش COVID-19 کمک کنند

آخرین محدودیت‌های سفر باقی‌مانده برای کووید-19 در کانادا در تاریخ 1 اکتبر لغو شد، با تمرکز بیشتر بر روی ArriveCAN، که دیگر برای مسافران هوایی فرامرزی اجباری نیست.

آنچه در این بحث از بین رفته این است که چقدر فناوری مبارزه با بیماری همه گیر در فرودگاه های کانادا و سراسر جهان وصل شده است. در حالی که فرودگاه‌ها دیگر صحنه قرنطینه و آزمایش‌های انبوه نیستند، آنها به شرکای غیرمنتظره‌ای با دولت‌ها و مقامات بهداشت عمومی تبدیل شده‌اند – اگر بخواهید، نگهبانان در تلاش برای نظارت بر عفونت و اطلاع‌رسانی به سیاست‌های عمومی.

این به معنای سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های هوشمندتر و کمتر مداخله‌جویانه – بسیاری از آنها ساخت کانادا – و به‌کارگیری آن‌ها برای حفظ سلامت و امنیت سفر است. همانطور که دکتر ترزا تام، افسر ارشد بهداشت عمومی اخیراً به پارلمان گفت، این امر به ویژه با بازگشت هوای سرد و مقامات بهداشت عمومی برای مشاهده نشانه‌هایی از انواع کووید که می‌توانند از مصونیت جلوگیری کنند، مهم است.

وقتی همه‌گیری در اوایل سال 2020 شروع شد، بدون بهره‌مندی از درک و واکسن‌های امروزی، دولت به سرعت فرودگاه‌ها را به فیلترهای ویروس تبدیل کرد. قصد آنها این بود که ما را ایمن نگه دارند، بنابراین آنها اقدام قاطعانه ای انجام دادند. اما از آن زمان مشخص شد که حتی این اقدامات نیز نمی تواند کانادا را عاری از ویروس نگه دارد.

کامران خان، پزشک بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه تورنتو، می‌گوید: «اگر 99 درصد از همه عفونت‌های شما در داخل کشور ایجاد می‌شود، سودمندی نسبی غربالگری مسافرتی کم است. “این به نوعی مانند تلاش برای جلوگیری از فرود اخگرها در آتش سوزان است. جلوگیری از واردات به طور کلی یک هدف واقعی نیست، به خصوص در کشوری مانند کانادا که با سایر نقاط جهان به هم پیوسته است.

از خان در گزارش جدید شورای اقتصاد نوآوری با عنوان «از دروازه‌ها تا نگهبان‌ها: چگونه فرودگاه‌ها می‌توانند از تشخیص برای کنترل عفونت استفاده کنند»، که توسط کارولین آبراهام گزارش‌گر علوم پزشکی و بهداشت نوشته شده، نقل شده است. این گزارش نتیجه گیری می کند که به جای تلاش برای جلوگیری از عوامل بیماری زا، فرودگاه ها می توانند نقش مهمی در نظارت بر آنها ایفا کنند. آنها به عنوان مراکزی برای جابجایی افراد و کالاها، برای آزمایش فناوری‌های جدید، اشتراک‌گذاری اطلاعات و اطلاع‌رسانی سیاست‌های سلامت عمومی مناسب‌تر هستند.

برخی از سیاستگذاران ممکن است دیر متوجه شده باشند که اقدامات اولیه COVID کار نمی کند، اما دیگران، از جمله آژانس بهداشت عمومی کانادا، این چالش نوآوری را پذیرفته اند. آنها ثابت کرده‌اند که مایلند ابزارها و روش‌های جدید هیجان‌انگیزی را برای کمک به فرودگاه‌ها برای مقابله با تهدیدات آینده آزمایش کنند.

شرکت های فناوری کانادایی نیز به این مبارزه پیوسته اند. آنها به طور فزاینده ای فرودگاه ها را به عنوان زمینه های آزمایشی ایده آل برای فناوری های مختلف از دستگاه های حسگر زیستی گرفته تا روش های فیلتر هوا و طراحی های سالم تر ساختمان می بینند. و با بازگشت ظرفیت کامل فرودگاه های کانادا، حجم عظیمی از داده ها را تولید می کنند. این پیشرفت ها می تواند به مقامات بهداشت عمومی کمک کند تا تصمیمات هوشمندانه تر و به موقع تری بگیرند.

اقدامات جدید را به عنوان سیستم های هشدار اولیه به جای دروازه های بسته در نظر بگیرید. به عنوان مثال، تورنتو پیرسون اکنون با شرکت خان، BlueDot، شریک است. این استارت‌آپ مستقر در تورنتو از هوش مصنوعی برای بررسی گزارش‌های خبری، شبکه‌های بیماری‌های حیوانات و گیاهان، اطلاعیه‌های رسمی و داده‌های بلیط هواپیما در طیف گسترده‌ای از کشورها و زبان‌ها برای پیش‌بینی مکان شیوع بزرگ بعدی استفاده می‌کند.

پیرسون همچنین در میان گروهی از فرودگاه‌های بین‌المللی – از جمله فرودگاه فرانکفورت آلمان و فرودگاه مارسی پروونس فرانسه – است که آخرین توالی‌یابی ژنوم را با نمونه‌برداری فاضلاب برای آزمایش فاضلاب برای عوامل بیماری‌زا ترکیب می‌کنند.

پیرسون برنامه خود را در ژانویه با هدف شناسایی انواع جدید کووید و سایر عوامل بیماری زا در مرز راه اندازی کرد. آنها همچنین اخیراً یک مطالعه نوآوری در زمینه فاضلاب را با همکاری و تأمین مالی شورای ملی تحقیقات کانادا، برنامه کمک تحقیقات صنعتی و سه شرکت فناوری بهداشت کانادا آغاز کردند. هدف این است که انواع مختلف تست های نظارت بر فاضلاب را برای کووید-19 و آبله میمون بررسی کنیم.

یکی از این شرکت ها LuminUltra است که توسط مراکز کنترل بیماری ایالات متحده برای ارائه آزمایش فاضلاب به عنوان بخشی از سیستم نظارت بر فاضلاب ملی CDC انتخاب شد. در پیرسون، شرکت مستقر در نیوبرانزویک از فناوری دیجیتال PCR قطره‌ای استفاده می‌کند که ردهای ژنتیکی میکروب‌هایی را که در یک قطره فاضلاب یافت می‌شوند، کمیت و تقویت می‌کند. شرکت دیگری در این برنامه Kraken Sense است که فناوری تشخیص سریع پاتوژن را توسعه می‌دهد که از میکروسیال‌ها و فناوری نانو برای آشکار کردن آلودگی‌های باکتریایی یا ویروسی در منابع آب استفاده می‌کند.

و سپس آزمایش وجود دارد، یک نقطه خفه برای فرودگاه ها. یک فناوری امیدوارکننده دیگر از یک شرکت تجزیه و تحلیل داده مستقر در تورنتو به نام ISBRG Corp. دستگاه ISBRG به نام Spotlight-19 برای تشخیص عفونت کووید به صورت غیرتهاجمی و با اسکن نوک انگشت مسافر طراحی شده است. وب سایت این شرکت می گوید که این آزمایش غیرتهاجمی حدود 1 دلار هزینه دارد و کمتر از یک دقیقه طول می کشد تا نتیجه ارائه شود، و آن را برای غربالگری تعداد زیادی از افراد در مکان های پرجمعیت – به ویژه فرودگاه ها – با تاخیر یا اختلال بسیار مناسب می کند. در حال حاضر توسط Health Canada در دست بررسی است.

ماهیت COVID-19 از اوایل سال 2020 به طور قابل توجهی تغییر کرده است، اما درک ما در مورد بهترین روش مهار آن و هر چیز دیگری که ممکن است در آینده رخ دهد نیز تغییر کرده است. مانند ویروس کرونا، فناوری های موجود در حال تکامل هستند. برای فرودگاه ها، مرزها و مراکز مسافرتی، کار این است که بهترین استفاده ممکن را از آنها برای حفظ امنیت کانادایی ها داشته باشند.

دواین مکینتاش مدیر ایمنی و امنیت سازمان فرودگاه های تورنتو بزرگ است